About Me

My photo
Triang, Pahang, Malaysia
Hardworking,creative,dependable, calm, enjoy helping others, modest, love to achieve great things like peace, strong- minded, conservative, gentle, reliable, inspire confidence, balanced, truthful, loyal, committed, strong and easy to trust.

Sunday, August 15, 2010

Ilir-ilir

Syair tembang
Ilir-ilir karya Sunan Kalijaga begitu halus maknanya, penuh pengajaran dan ibarat.

Ilir-ilir

Ilir ilir tandure wis sumilir

Tak ijo royo-royo tak sengguh temanten anyar

Bocah angon
(2x) penekna belimbing kuwi

Lunyu-lunyu ya penekna kanggo masuh dodotira (2x)

Dodotira (2x) kumitir bedhah ing pinggir

Dondomana jrumatana kanggo seba mengko sore (2x)

Mumpung padhang rembulane mumpung jembar kalangane

Terjemahan:

Ilir-ilir

Ilir-ilir tanaman sudah bersemi

Tampak menghijau ibarat pengantin baru

Wahai penggembala panjatlah belimbing itu

Meski licin panjatlah untuk mencuci kain

Kain yang sedang robek pinggirnya

Jahitlah dan tampallah untuk

Menghadap nanti sore

Ketika bulan terang dan lebar tempatnya


Lagu puisi Ilir-ilir di atas memberi rasa optimis kepada seseorang yang sedang melakukan kebaikan di mana amal itu berguna untuk bekalan di hari akhirat.

Pesanan ini menunjukkan bahawa manusia hidup di dunia sekadar tempat persinggahan, kerana suatu ketika kita semua akan kembali kepada Tuhan.

Demikian petikan-petikan ringkas untuk memahami susur-galur proses Islamisasi dan dakwah berasaskan budaya yang amat ketara di Tanah Jawa sebagai halwa minda.

Perhatikan betapa kreatif para wali itu berdakwah kepada umat Jawa yang menganut anamisme dan budaya Hindu Buddha sehingga Islam mengakar dalam Peradaban dan Budaya Jawa

Walaupun hidup di dunia hanya sementara,ini tidak bermakna hidup yang singkat ini tidak perlu perhatian atau menganggap hidup ini sementara tak mengapa kalau di sia-siakan. Walaupun hanya sementara,ia perlu diperebutkan dengan sebaik-baiknya dengan menjadikan kehidupan sebentar ini sebagai suatu yang amat bermakna.

"Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup 1000 tahun dan beribadatlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari. " Indahnya syair Islam ini, seolah-olah bunga mawar yang kembang di kebun angkasa malahan lebih dari itu. Islam datang bukan untuk dunia ataupun akhirat semata-mata. Segala suruhanNya mempunyai hikmah tersendiri dan sesuai dengan fitrah manusia. Kerana Allah mengetahui sifat hambaNya , kerana Dia adalah Maha Pencipta.

Sekadar mengambil iktibar tiada salahnya. Tanyakan pada diri sendiri, kita yang kononnya “murni” ini di tahap mana da’awah bil lisan wa da’awah bil hal atauda’awah bil thaqafah.

Astaghfirullah il ‘Azim. Yang baik datangnya dari Allah SWT,dan yang buruk datangnya dari kelemahan saya sendiri

2 comments:

  1. salam ziarah,

    Bangsa melayu mmg penuh adat dan halus pekertinya..

    ReplyDelete
  2. wslm..yerla,jawa & Melayu serumpun kn :)

    ReplyDelete