About Me

My photo
Triang, Pahang, Malaysia
Hardworking,creative,dependable, calm, enjoy helping others, modest, love to achieve great things like peace, strong- minded, conservative, gentle, reliable, inspire confidence, balanced, truthful, loyal, committed, strong and easy to trust.

Saturday, July 31, 2010

My Fav Book 1





Harga: RM 17.50 / RM 19.50
ISBN-13: 978-983-3604-07-4
ISBN-10: 983-3604-07-2
Tarikh Terbit: 6 Apr 2009
Jumlah Muka Surat : 224

Kategori: Islam

PTS Millennia Sdn Bhd

Kategori: Islam

PTS Millennia Sdn Bhd


Sinopsis :

Sejak sekian lama, kita mempercayai Iskandar Zulqarnain adalah individu yang hebat dalam sejarah. Beliaulah yang kita namakan Alexander the Great. Namun, kita tidak pernah tahu sama sekali bahawasanya Iskandar dan Zulqarnain adalah dua individu yang berbeza. Benarkah kenyataan itu? Buku ini ada jawapannya. Buku ini dimulakan dengan kupasan mengenai empat raja agung dunia purba mengikut turutan sejarah hidup mereka iaitu Raja Namrud, Nabi Sulaiman, Raja Bukhtanasar dan Zulqarnain. Ketiga-tiga raja pertama dipanggil dan diketahui dengan nama mereka sendiri sedangkan Zulqarnain pula adalah satu gelaran yang disandarkan kepada beberapa tokoh hebat termasuklah Raja Iskandar (Alexander). Siapakah mereka? Bilakah mereka memerintah? Siapakah yang dahulu dan siapa pula yang datang kemudian? Diskusi di dalam buku ini membantu anda bagi lebih memahami sejarah silam. Namun, di sebalik segala persoalan itu, yang lebih penting adalah persoalan, adakah sesuai jika disandarkan gelaran Zulqarnain kepada Raja Iskandar?

Quran menceritakan mengenai ciri-ciri Zulqarnain yang mana jika dikaitkan dengan sejarah hidup Raja Iskandar, ia adalah bercanggah. Buku ini memuatkan perbincangan serta hujah-hujah yang sesuai bagi mengaitkan tokoh yang paling hampir dan sesuai dengan gelaran Zulqarnain. Bukti hidup daripada peninggalan Zulqarnain adalah tembok yang dibinanya bagi menghalang Yakjuj Makjuj. Siapakah mereka ini dan siapakah yang mereka kacau sehingga Zulqarnain membina tembok serta di manakah tembok itu? Perbincangan ini dan lain-lain lagi ada di dalam buku ini. Jangan lepaskannya.

Isi Kandungan :

Bab 1: Raja Namrud

Bab 2: Raja (Nabi) Sulaiman (sekitar 1000BC hingga 928BC)

Bab 3: Raja Bukhtanasar (sekitar 625BC hingga 562BC)

Bab 4: Perbincangan Iskandar bukan Zulqarnain



Talam Dua Muka


best jgk kalau suatu hari nnti,org yg talam 2 muka tu kantoi ngn sume org yg dier kutuk..ye la kn,dia jns yg dpn org ni kutuk org tu,dpn org tu,kutuk org ni..gemar melaga2kan smua org..yg untungnya dier..mmg tersangatla 'baik hati'!
Kalau dah jadi talam dua muka,semestinya tak lepas dari menipu orang sana sini,semua perbuatan dia nampak bagus je,aku xleh lupe kata-kata dia "saya ni jujur..xpandai nak menipu.." Aku hanya mampu pandang dari jauh sahaja,memang aku xley kata apa dengan si talam 2 muka ni..Biarlah Allah sahaja yang akan membalas segala penipuan dan penganiayaan yang dia lakukan pada aku dan orang lain..

Ada apa dengan PHD????


Salam kawan- kawan,harini aku nak cerita sikit pasal PHD,tp bukan yang bermaksud ijazah kedoktoran tapi penyakit yang dah lama bersarang dalam masyarakat kita iaitu 'Perasaan Hasad Dengki' @ singkatannya PHD ;p
Jom kita tengok apa maksud PHD ni>>>

>>>Hasad dengki sebenarnya ialah penyakit hati dan maksiat batin yang terdapat pada manusia tanpa mengira bangsa dan keturunan. Perkataan hasad berasal daripada bahasa Arab iaitu al-hasad. Orang yang mempunyai sifat hasad ini mengharapkan sesuatu nikmat yang ada pada seseorang berpindah kepada dirinya.

Dalam bahasa Melayu, perkataan ‘dengki’ digandingkan dengan perkataan hasad bermaksud: “Kebencian (kemarahan) kerana perasaan cemburu atau iri hati yang amat sangat.” Jadi, hasad dengki merupakan perasaan tidak senang hati dalam diri seseorang apabila melihat orang lain mendapat sesuatu kebaikan.”
Dalam Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin karangan Imam al-Ghazali ada disimpulkan punca dan sebab timbulnya perasaan hasad dengki. Antaranya ialah:

1. Perasaan Permusuhan dan Kebencian
Perasaan inilah yang paling banyak menimbulkan kedengkian. Mereka yang disakiti oleh seseorang, pasti berasa marah lalu menimbulkan kebencian. Di sini akan tertanamlah bibit dengki dalam dirinya.

2. Berasa Diri Mulia.
Perasaan ini manifestasinya ialah seseorang itu berasa keberatan kalau ada orang yang mengatasi kebolehannya. Dia tidak rela kalau ada orang lain yang melebihinya.

3. Takbur.
Orang yang mempunyai sifat takbur mempunyai watak suka membesarkan diri terhadap orang lain. Dia selalu memperkecilkan dan suka memperhambakan seseorang. Begitulah halnya dengan sikap Iblis yang takbur, lalu dia dilaknat oleh Allah S.W.T.

4. Ujub.
Allah S.W.T. telah menjelaskan kepada kita perihal umat di zaman silam. Mereka berasa takjub dengan diri mereka sendiri. Keadaan ini menghalang mereka daripada mendapatkan kebenaran.

5. Takut Terlepas Sesuatu Tujuan dan Habuan.
Biasanya perasaan ini wujud di kalangan orang yang saling berlumba-lumba merebut sesuatu habuan. Setiap orang akan berasa dengki kepada saingannya apabila saingannya mendapat sesuatu kelebihan.

6. Ghairah Untuk Menjadi Ketua dan Mencari Populariti.
Seseorang yang terlalu ghairah untuk mencari populariti atau terlalu ghairah untuk mendapatkan jawatan tertentu akhirnya terdedah kepada sifat hasad dengki. Apabila orang lain berjaya mendapatkan jawatan yang diidam-idamkan olehnya itu akan timbul hasad dengki.

7. Busuk Hati.
Sekiranya busuk hati ini wujud pada seseorang, akan menyebabkan orang itu tidak suka sesuatu kebaikan diperoleh oleh hamba Allah yang lain. Apabila disebutkan di hadapannya tentang kesenangan mana-mana hamba Allah, hatinya menjadi sempit dan resah mendengarkannya. Tetapi apabila diketahui pihak lawannya gagal dan menerima nasib malang, dia akan berasa gembira dan suka hati.
Walau bagaimanapun dalam Islam terdapat dua perkara yang dibenarkan hasad. Jenis hasad ini dipanggil sebagai ‘ghibtah’ iaitu iri hati dengan kejayaan dan kemampuan seseorang lalu dia cuba bersaing secara sihat. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Tidak boleh dengki dan iri hati kecuali dalam dua perkara; iaitu iri hati terhadap orang yang dikurniai harta lalu menginfakkannya (di jalan Allah) pada malam dan siang hari, (juga iri hati) kepada orang yang diberi kepandaian membaca al-Quran lalu membacanya setiap malam dan siang” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

>>>Berdasarkan pengalaman aku la,kerana dengki orang sanggup menuduh aku pemalas,sombong,berlagak,buat kerja tak ikhlas dan macam-macam lagi.Sekarang ni aku tengah praktikal kat sebuah Pejabat Daerah,dan di sini budaya bodek membodek memainkan peranan yang sangat penting sehingga orang kat ofis kata,"kalau nak hidup,pandai-pandai la membodek..baru lepas.." sampai begitu sekali 'attitude' mereka??
>>> Kerana terlalu sedih dengan tuduhan mereka,aku tidak dapat membendung kesedihan lagi,aku menangis kt meja aku semasa sorang staff menyampaikan cerita itu kepada aku,niatnya baik,supaya aku tidak menangis semasa di akhir praktikal di sebabkan laporan sulit penyelia..dan mase tu ade mata-mata liar yang memandang aku dengan pandangan yang sinis.Airmata yang mengalir tu sebenarnya bukan kerana tuduhan itu sahaja tetapi keseluruhan peristiwa yang mengecewakan aku di tempat itu.
>>>Keesokkan harinya,penyelia aku memerli aku kerana menangis sedangkan dia tak cuti masa tu,jadi aku agak pastilah mata-mata liar yang menceritakan semua ni..penyelia bukan sahaja tak bersimpati,malahan semakin memerli aku..

Kucingku mangsa kekejaman

Sapela yg kejam g tetak leher kucing aku smpai kucing tu trauma..xde ati perut btul! kucing ni binatang kesayangan Rasulullah S.A.W,sdgkn pelacur yg berbelas kasihan beri air pada sekor anjing pn dpt msuk syurga..zalim sungguh!! ape bezanya manusia dgn binatang buas????

~~~Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah saw pernah bercerita,

“Pada suatu ketika ada seorang lelaki sedang berjalan melalui sebuah jalan, lalu dia merasa sangat haus. Lalu dia turun ke sumur untuk minum. Setelah keluar daripada sumur, dia melihat seekor anjing menjulurkan lidahnya menjilat-jilat tanah kerana kehausan. Orang itu berkata dalam hatinya, Alangkah hausnya anjing itu, seperti yang baru kualami”. Lalu dia turun kembali ke sumur, dicedoknya air dengan sepatunya, dibawanya ke atas dan diberi minum kepada anjing itu. Maka Allah berterima kasih kepada lelaki itu (diterima amalnya) dan diampuni dosanya”.

Para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah saw. Dapat pahalakah kami menyayangi haiwan ini?” Jawab rasulullah saw, “Menyayangi setiap makhluk hidup (termasuk tumbuhan dan haiwan) adalah berpahala”.

The Arrivals (Kedatangan)

Open ur heart n open ur eyes, then you'll definitely see the truth..

Kisah kedatangan Dajal Al Masih, kelahiran Imam Mahdi dan turunnya Nabi Isa A.S. Membongkar sistem Dajal yang sedang membangun untuk menyesatkan umat manusia.

Siri di dalam bahasa Melayu ini merupakan satu usaha kecil untuk mengiktiraf kesungguhan beberapa pemuda Islam dari Amerika dan tanah Arab untuk menyedarkan umat manusia tentang sistem Dajal.

Video asal ini telah dialih ke banyak bahasa seperti, Indonesia, Urdu, Sepanyol, Arab dan Perancis. Ianya telah menggemparkan masyarakat dunia. Di harap usaha ini akan membawa faedah kepada anda.

Di sini saya post kan versi Bahasa Melayu dalam blog saya ni untuk memudahkan kawan-kawan menghayatinya..

Terima kasih.

Lirik Nasyid


Insya Allah
Album : Thank You Allah
Munsyid : Maher Zain
http://liriknasyid.com

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way